1. Däcktips

De bästa däcken bak.

Erfarenheten visar att däck ofta slits olika fort, så ADAC rekommenderar att nya däck ska sitta bak och mindre slitna ska sitta fram. Praktiska försök vid körning har visat att bakhjulens väggrepp är avgörande för körstabiliteten.

Tappar man greppet bakhjulen medför det ofta en okontrollerad sladd. Tappar man greppet med framhjulen leder det i stället till att bilen fortsätter glida i en rät linje. Det är naturligtvis inte särskilt trevligt, men relativt sett mindre skadligt. Ojämnt däckslitage är främst ett problem för framhjulsdrivna bilar, eftersom styr-, broms- och drivkraft i detta fall alla tillsammans påverkar däcken. För att motverka detta rekommenderar ADAC att man växlar mellan fram- och bakhjul efter ungefär 10 000 kilometer. Det betyder att alla fyra däcken slits jämnt och sedan kan bytas alla på samma gång.

 

2. Förvara däck rätt

De mår bäst i mörker.

Bilförare som byter till vinterdäck under den kalla årstiden bör förvara sina sommardäck rätt och lägga dem på sidan någonstans i garaget. Vi rekommenderar att man tänker på följande saker:

  • märk upp däcken innan du tar av dem. Då kan du sätta tillbaka dem på samma ställen nästa vinter.
  • höj ringtrycket med ungefär 0,5 bar.
  • inspektera om det finns skador på däcken och ta bort eventuella främmande föremål ur mönstret.
  • förvara däcken på ett svalt, torrt och mörkt ställe.
  • däck utan fälgar måste stå upprätt, medan däck med fälgar kan hängas på väggen eller läggas ovanpå varandra.

Du kan göra det ännu lättare för dig: förvara dina hjul professionellt hos din FirstStop partner

 

3. Mönsterdjup

När det gäller vinterdäck bör man följa ADAC:s råd och se till att mönsterdjupet är minst fyra millimeter. Kravet enligt lag är 3mm för vinterdäcken och 1,6mm för sommardäcken. Vid vått väglag får däck, särskilt bredare däck, väsentligt sämre väggrepp, även vid ett mönsterdjup på 4 mm. Däcken klarar inte längre att föra undan vattenspegeln, tappar kontakt med vägbanan och fordonet tappar styr- och bromsförmåga. Därför är det viktigt att inte låta däcken slitas ner till minsta mönsterdjup enligt lag. Byt sommardäck senast när återstående mönsterdjup är nere på 2-2,5 mm, beroende på bredd, och vinterdjup när det är nere på 4 mm.

 

4. Snökedjor behöver vård på sommaren

Snökedjor behöver också skötas om för att de ska klara sin uppgift under flera år. Innan du stuvar undan dem på våren bör de tvättas av ordentligt och få torka helt. Många tillverkare av snökedjor erbjuder en särskild service mellan april och september, där trasiga länkar byts ut och kedjorna om så önskas galvaniseras om.

 

5. Klara sig genom vintern

Se till att du har rätt däck och tillräckligt med glykol. Bilförare bör i god tid tänka på att rusta sin bil för vintern.

Den kalla årstiden ställer betydligt högre krav på fordonet än sommarkörning.

 

6. Bra vinterdäck är den bästa livförsäkringen

Som bilförare ska du bara ge dig ut på vintervägarna om du har rätt vinterdäck. Men även de bästa däck är så gott som värdelösa om mönstret är nedslitet. Särskilt i snö och slask är bra mönsterdjup avgörande, eftersom det ger däcket rätt grepp. Minsta mönsterdjup för vinterdäck enligt lag är 3mm. Av säkerhetsskäl rekommenderar ADAC minst fyra millimeter.


Alla som sätter på vinterdäck ska göra det på alla fyra hjulen. En bil som har blandade däck kan börja sladda även vid en liten inbromsning.

 

7. Vinterdäck utan snö

Nej! Det är inte bara för snö som vinterdäck, tack vare sin särskilda gummiblandning, är det bästa valet. Det är därför vinterdäck redan är obligatoriska i många länder i Europa.

  • Gummiblandningen i däcken blir inte stel och anpassar sig bättre till de sämre väderförhållandena.
  • Dina däck tappar inte greppet.
  • Du får mycket kortare bromssträcka.
  • Din styrning blir mycket exaktare.
  • Ett vinterdäck ger mycket bättre kurvtagningsförmåga, särskilt vid vått väglag.

ANMÄRKNING: risken för en olycka är sex gånger högre på vintern än på varma sommarvägar och visste du att du, om du är inblandad i en olycka som du inte orsakat och kör med sommardäck, ändå kan få stå för upp till 20 % av ansvaret?

 

8. Snökedjor och hjälpmedel för att komma i gång.

Snökedjor är fortfarande det säkraste och effektivaste hjälpmedlet vid extrema snöförhållanden eller körning i berg. Tack vare dagens kedjor med snabbkopplingar är det inte längre något problem att sätta på dem. Men vi skulle ända vilja rekommendera att man övar sig lite i förväg.


Reser du utomlands ska du se till att de snökedjor du använder uppfyller landets normer.

 

9. Rätt ringtryck

Rätt ringtryck kan rädda liv, men vem vet alltid vilket tryck som är optimalt för de däck man har? Vi är glada om vi får hjälpa till.

 

10. Spara bränsle med rätt ringtryck

Även en halv bar för lågt ringtryck ökar bränsleförbrukningen med upp till 5 %. Alltför lågt tryck gör också att däcket får kortare livslängd och ger lägre säkerhet vid inbromsningar. Så var noga med att hålla rätt ringtryck. Oftast hittar du rätt värden för ditt fordon på tanklocksluckans insida eller på den smala delen av förarens dörr, under dörrlåset. Kolla alltid ringtrycket när däcket är kallt och inte när bilen körts på motorväg i två timmar eller har stått med ena sidan mot solen.


När du köper nya däck bör du satsa på den typ som sparar bränsle. De minskar rullningsmotståndet med upp till 20 %.

 

11. Fylla med kvävgas för högre komfort

Högre säkerhet för dig och dina däck. Att fylla kvävgas i däcken garanterar jämnt ringtryck och ger följande fördelar jämfört med luftfyllda däck:

Säkerhet
  • tack vare att däcken blir mindre varma och jämnt tryck
Lägre kostnader
  • tack vare lägre rullningsmotstånd
  • mindre slitage
  • längre livslängd
  • lägre bränsleförbrukning
Högre komfort
  • genom kortare bromssträcka
  • tack vare lägre rullningsmotstånd
  • mindre däckslitage
  • längre livslängd
  • optimala köregenskaper

Fråga oss. Vi erbjuder service med stort S.

 

12. Glöm inte reservhjulet

Det är knappast någon del av en bil som ägnas mindre uppmärksamhet än reservhjulet. Det får hänga med i åratal, ofta gömt under ett skydd i bagageutrymmet, och vanligtvis glömmer man helt bort det. Men eftersom man aldrig vet när man drabbas av nästa punktering, borde du verkligen så snart som möjligt ägna uppmärksamhet åt "bilens femte hjul" – i det uttryckets bokstavliga betydelse. Först och främst handlar det om att kontrollera reservhjulets ringtryck, som inte sällan på grund av förbiseende kan ha sjunkit till 1 bar eller ännu lägre. I det skicket är inte reservhjulet till mycket hjälp om du skulle få en punktering.

Pumpa därför så snart som möjligt däcket till gott och väl 0,5 bar mer än det maxtryck som anges i bruksanvisningen. Kontrollera reservhjulets ringtryck minst en gång per år!

 

13. Ersätt borttappade ventilhattar så snart som möjligt

Hur oansenliga de än kan verka vara, är ändå ventilhattarna en viktig del av bilhjulet. Saknas en ventilhatt kan det samlas smuts i ventilinloppet. Det trycks sedan in i däcket när detta fylls med luft och kan hamna mellan ventilinloppet och ventilens anliggningsyta mot sätet.


Det kan göra att ventilen inte sluts ordentligt så att däcket hela tiden tappar luft. Ett sådant däck böjs i onödan och kan gå sönder i förtid.

 

14. Köra in nya däck

För att slipa ner slitbanan ska alla nya däck (särskilt snö- och lerdäck) köras in på medelhög hastighet under de första 20-30 milen.

Det finns flera skäl till detta:

  • Däck vulkaniseras i värmda formar som tillverkas med oerhört hög precision (1/100 mm) och alla ytor är därför mycket släta.
  • Å andra sidan inbegriper formarna inte bara alla detaljer i slitbanemönstret, med oändligt många lameller, utan också all märkning och ett antal ventilationshål. Allt detta håller kvar däcket kvar när det tas ut ur formen.
  • Däcket kan bara lätt och utan att deformeras tas ut ur den värmda formen om det inte sitter fast i denna. Däcken sprejas därför på utsidan med ett silikonliknande släppmedel.
  • Vanligtvis får man bort detta från slitbanan genom att köra på torra vägar och undvika skarpa kurvor och extrema inbromsningar. Det är bara om däcket får genomgå en sådan inkörningsprocess det uppnår sin prestandanivå och sitt fulla väggrepp.

Det förklarar också varför nya snö- och lerdäck måste sättas på före första snöfallet för att slitbanans yta ska slipas av.

Har man bytt till nya breda däck är det dubbelt så viktigt att köra in dem försiktigt, eftersom det också ger möjlighet att anpassa sig till hur man manövrerar med breda däck.

 

 

15. Parkera vid trottoarkanten

Att köra i kantstenar är farligt. Det kan leda till dolda skador på däcken, som inte märks förrän i ett senare skede. Du ska därför alltid köra upp på trottoarkanter långsamt och om möjligt i rät vinkel, inte trycka däcken mot trottoarkanten och inte parkera med bara en del av kontaktytan uppe på stenen.

 

 

16. Däckens ålder

Oavsett det faktum att de flesta däck behöver bytas ut innan de är 10 år gamla, är rekommendationen att alla däck som används, inklusive reservdäck, och som tillverkades för 10 år sedan eller mer, ska bytas ut mot nya däck som en ren försiktighetsåtgärd, även om sådana däck verkar vara i funktionsdugligt skick och även om de inte har slitits ned så mycket att de inte får användas enligt lag. Men denna rekommendation minskar inte på något sätt konsumentens ansvar att byta däcken när det är nödvändigt. När det gäller däck som är originalutrustning på ett fordon (d.v.s. förvärvade av konsumenten monterade på ett nytt fordon), följ fordonstillverkarens rekommendationer om däcksbyte, om sådana finns (men överskrid inte 10 år).

Om en husvagn eller släpvagn inte nyttjas under en tid så rekommenderas att man avlägsnar hjulen (säkerställ att husvagnen eller släpvagnen står säkert uppställd) och förvara dem på ett svalt och torrt ställe fritt från solljus, kemikalier och källor som genererar ozon.

 

Trötta däck? - Låt dem vila upp sig på vårt däckhotell

Allt i Däck Varberg

Kardanvägen 4B
432 32 Varberg

0340-12270

 

Allt i Däck Falkenberg

Glykolvägen 3
311 33 Falkenberg

0346-83120